Siden EU 261-forordningen blev vedtaget i 2004, har passagererne været beskyttet mod flyforstyrrelser. Lovgivningen bekræfter, at lange forsinkelser, annulleringer, ubesvarede forbindelser og om-bestilling af fly er en stor ulejlighed for flypassagerne, og de burde få en erstatning.
EU-reglerne siger, at flypassagerne har krav på erstatning for problemer med flyrejser. Hvis flyvningen er overbooket eller annulleret, har passageren ret til økonomisk kompensation. Flyselskaber er altid forpligtet til at tilbyde assistance.
EU-reguleringen er på plads for at beskytte passagererne mod ulejligheden forårsaget af lange ventetider eller flyaflysninger, som flyselskabet havde mulighed for at forhindre. Disse rettigheder gælder også for passagerer, der rejser på en pakkerejse. Selskaber som Airhelp er der for at hjælpe dig med at søge erstatning tilfælde af forsinket eller aflyst fly.
EU- flypassagerne rettighedere gælder:
- Hvis dit fly er inden for EU og drives enten af et EU eller et ikke-EU-flyselskab
- Hvis dit fly ankommer til EU uden for EU og drives af et EU-flyselskab
- Hvis dit fly afgår fra EU til et tredjeland, der drives af et EU eller et ikke-EU-flyselskab
- Hvis du ikke allerede har modtaget ydelser (kompensation, omdirigering, assistance fra flyselskabet) for flyrelaterede problemer for denne rejse i henhold til lovgivningen i et tredjeland.
Flyselskaberne skal informere passagererne om deres rettigheder
Alle flyselskaber skal gøre det klart og informere sine kunder om deres rettigheder som flypassagerer. De skal informere dig ved advarsler på betaling, skriftlige meddelelser i tilfælde af forsinkelse og opdaterede oplysninger på deres eget websted.
En flyforsinkelse kan nemt ødelægge din rejse. Mens det kan synes at der ikke er meget du kan gøre på stedet, er der visse fælles regler, som flyselskaber skal følge. I det følgende afsnit kan du lære mere om dine flypassagerers rettigheder og hvad de skal gøre i tilfælde af en forsinket flyvning.
Under EU-regulering kvalificerer flyveforstyrrelser sig ikke til erstatning altid, vis årsagen bag forstyrrelsen betragtet som en “ekstraordinær omstændighed”. Det er her, når forstyrrelsen er ude af flyselskabets hænder, og derfor ikke deres ansvar. Disse forhold omfatter blandt andet:
- Uundgåelige sikkerhedsrisici
- Politisk ustabilitet
- Lufthavn eller luftrumslukning
- Uønskede vejrforhold
- Fugle, der flyver ind i motoren
- Strejker
En undtagelse er foretaget, hvis flyselskabet kunne have forhindret problemet. Et eksempel ville være, hvis flyselskabet skyldte dårligt vejr for flyafbrydelser, og hvad der faktisk skete, var, at flyselskabet ikke kunne sikre, at der var tilstrækkelige forsyninger af de-icer før vinterens start. I dette tilfælde kan flyselskabet holdes ansvarlig for forsinkelsen, trods alt kunne de have forhindret det. En afgørende indikator for en sådan situation er, hvis andre flyvninger var i drift i det dårlige vejr.
Rettighederne til flypassagerer er fastsat i adskillige regler. I februar 2004 trådte en europæisk forordning i kraft, der beskytter dine rettigheder som flypassagerer Forordning 261/2004. Forordning 261/2004 beskytter passagerernes rettigheder i tilfælde af flyforsinkelse, aflysning eller afslag på boarding.
Forordning 889/2002 sikrer, at flypassagerer kan kræve erstatning fra flyselskabet i tilfælde af tab, skade, ødelæggelse eller forsinkelse af bagage.
Hvis du har krav i henhold til begge forordninger, kan du kombinere dem og indsende et krav.