I mange virksomheder er det nødvendigt at have en kopimaskine, når der skal printes eller kopieres vigtige papirer. En kopimaskine kan koste mange penge og derfor være en stor investering for din virksomhed. Hvis din virksomhed ikke har mulighed for at finansiere en kopimaskine lige nu, er der andre alternativer. Du kan i stedet for at købe en kopimaskine, lease eller leje en.
En kopimaskine til låns
Leasing af en kopimaskine er populært mellem kunder, der ikke har økonomi til at købe en ny kopimaskine. Der er forskellige tilgange til leasing af kopimaskine, og det er vigtigt, at du finder den form for leasing, som passer bedst til driften hjemme hos dig eller i din virksomhed. Hvis du blot skal bruge den i en kort periode, kan det bedre betale sig for dig at leje en kopimaskine. Hvis du ikke hverken har lyst til at leje eller lease en kopimaskine, har du også mulighed for at købe en brugt kopimaskine. Læs med nedenunder for at finde ud af, hvad du skal være opmærksom på ved brugte kopimaskiner.
Er en brugt kopimaskine en god idé?
Det giver sig selv, at en brugt kopimaskine vil koste dig eller din virksomhed færre penge. Faktisk er det en ret stor mængde penge, du har mulighed for at spare ved at købe en brugt kopimaskine frem for en spritny. Nogle steder kan du købe en brugt kopimaskine med helt op til 70% i rabat alt efter, hvilken model der er tale om. Du skal dog være opmærksom på, at når du kan køber en kopimaskine så billigt, kan du ikke forvente den nyeste software og den hurtigste teknologi. De brugte kopimaskiner kan have en ældre teknologi og kopimaskinen har højst sandsynligt færre funktioner og en lavere hastighed. Hvis en garanti på kopimaskinen er vigtig for dig, skal du også være opmærksom på, om der overhovedet er en garanti på den brugte kopimaskine, og hvor meget den faktisk dækker.
Skal jeg have en serviceaftale på min maskine?
En serviceaftale drejer sig om flere forskellige ting. Groft sagt vil der være en tekniker tilknyttet kopimaskinen, hvis du har lavet en serviceaftale. Hvis der sker en fejl på maskinen, vil teknikeren øjeblikkeligt komme ud og lave kopimaskinen. Hvis fejlen på maskinen er omfattende, er der chance for, at teknikeren bytter den gamle maskine ud med en helt ny. Ved en serviceaftale kan du også indgå en aftale med leverandøren om, at de skal sørge for, at du aldrig mangler papir og blæk i maskinen.
Hvis du har købt en brugt kopimaskine, kan en serviceaftale på maskinen godt blive en dyr fornøjelse. Det er fordi, at leverandørerne godt er klar over, at maskinen er brugt og kan have flere fejl end de nyere maskiner. Derfor koster denne service altså flere penge og mere tid for teknikeren end ved serviceaftaler på nye kopimaskiner.
Der er altså både fordele og ulemper ved de brugte kopimaskiner. Det er en fordel for dig at købe en brugt kopimaskine, hvis du ikke har råd til at investere i en spritny maskine. Dog skal du være opmærksom på, at din serviceaftale kan blive noget dyrere, end hvis aftalen vedrører en ny kopimaskine. Hvis du er i tvivl om dit behov for kopi og print, er det en god idé at købe en brugt kopimaskine til at starte med. Det kan give dig et økonomisk pusterum til muligvis at investere i en ny kopimaskine, når du er helt sikker på, hvor stort behovet er.