Det kan være et stort skridt i en enkeltmandsvirksomhed at ansætte sin første medarbejder. Har man aldrig prøvet at ansætte en medarbejder, er der dog en hel del ting, som man skal tænke over. Blandt andet skal det kunne betale sig rent økonomisk.
Hvad koster det at have en medarbejder?
Skal du ansætte en medarbejder, kan det være dejligt for dig at vide, hvad det kommer til at koste virksomheden. Vil du beregne dette beløb, skal du beregne de såkaldte gageomkostninger. Disse omkostninger dækker over løn- og kostpriser.
Du kan udregne kostprisen ved at beregne, hvor mange arbejdstimer, der er til rådighed om året efter sygdom, ferie og så videre, samt diverse omkostninger til for eksempel computer og timeregistrering. Indtaster du disse oplysninger i et regneark, kan kan du beregne, hvor meget din medarbejder kommer til at koste årligt. Og hvad prisen er pr. produktiv time.
En rentabel forretning
Skal du have en rentabel forretning, giver det sig selv, at du skal tjene mere, end hvad lønnen til din medarbejder koster. Derudover skal du naturligvis også kunne betale de andre udgifter og stadig have råd til at betale din egen løn.
Hvis det skal kunne betale sig for dig at ansætte en medarbejder, skal det arbejde, som medarbejderen bringer ind i firmaet være betalingen værd. Dette er i høj grad et vurderingsspørgsmål, men er en medarbejder en god idé.
En god medarbejder starter med annoncen
Ansæt en medarbejder, men vær opmærksom på, hvilken medarbejder du ansætter. Skal du ansætte en god medarbejder starter det allerede ved jobannoncen. For at tiltrække de rette ansøgere skal du nemlig skrive en god og præcis annonce om det, du søger til din virksomhed.
I annoncen skal du naturligvis skrive, hvilke kompetencer din medarbejder skal opfylde, men det kan ligeledes være en god idé at fortælle, hvordan de sociale forhold er, og hvilke værdier firmaet vægter højt.
Find de rette kandidater
Når jobansøgningerne ruller ind, er det vigtigt, at du finder de rigtige kandidater, som du vil kalde til jobsamtale. De personer, der skal til jobsamtale, skal naturligvis være nogle, som matcher det du søger, både fagligt men også personligt.
Vær opmærksom på at vende hurtigt tilbage til dine ansøgere med en meddelelse om, at ansøgerne vil høre nærmere så snart beslutningen om, hvem der skal kaldes til samtale, er blevet taget. Dette er i langt højere grad motiverende for de kommende medarbejdere end blot en standard mail.
En god jobsamtale
Til jobsamtalen kan både dig og ansøgeren være nervøse. Derfor kan det være rart at sørge for en afslappet atmosfære. Dette betyder naturligvis ikke, at samtalen skal blive uprofessionel. Brug samtalen fornuftigt ved at stille spørgsmål, som gør dig klogere, på ansøgerens ønsker til fremtiden samt arbejdsmoral.
Man kan ikke komme uden om, at det på en arbejdsplads er vigtigt at have et godt forhold til sine medarbejdere. Derfor er det ikke uvæsentligt, hvordan jeres kemi er. Får du et dårligt indtryk af personen, der sidder foran dig, er det sandsynligvis ikke den rette kandidat.
Sponsoreret indhold